J20 vann efter dramatik
Publicerad: 2020-01-08
J20
J20:s premiär i fortsättningsserien borta mot Karlskrona blev en spännande och dramatisk historia med ett lyckligt slut. Rögle hade greppet om tre poäng men tappade ledningen i slutminuterna men kunde till sist bärga bonuspoängen efter en dramatisk straffläggning. 3-2 slutade det i Rögle-favör.

Rögle inledde vårens seriespel borta mot svårspelade Karlskrona och tränare Jonas Elofsson kunde till sist pusta ut efter en emotionell berg-och-dalbana.
– Usch vilken pärs. Det var stor glädje efteråt men deras kvittering med bara ett par minuter kvar av tredje var en riktig kalldusch. Jag är glad för killarnas skull att vi lyckades skaka av oss det sena baklängesmålet och ta med oss bonuspoängen. Det är viktigt att vi är med från start i den här serien, säger Jonas.

Fortsättningsserien innebär att Rögle behöver sluta topp 6 för att gå till JSM-slutspel framåt våren och varje poäng kommer att bli viktig i kampen att vara ovanför strecket. Rögle inledde spelet på onsdagskvällen med bortamatch i Karlskrona. Rögle tog ledningen genom Douglas Andersson med fyra sekunder kvar av första perioden.
– Vi inleder bra, i första är vi noggranna, har bra energi och spelar enligt vår gameplan. Vi började bra i. andra också men fick en svacka i samband med deras kvitteringsmål men kommer tillbaka i periodens slutskede, berättar Jonas.

Det var 1-1 efter två spelade, fem minuter in på tredje tog Rögle på nytt ledningen genom duktige Edvin Hansson (bilden). En ledning Rögle försvarade bra en längre tid.
– Karlskrona kom starkt med fem kvar men vi höll rent bra. Deras kvittering med två minuter kvar var en halv bjudning och väldigt jobbigt.
Övertiden blev ganska jämn med chanser åt båda håll men inga mål. Istället blev det en spännande straffläggning där Rögle var illa ute. Rögle missade sina fyra första straffar och i den femte och sista rundan var William Gustafsson tvungen att göra mål – vilket han gjorde och i den första utslagsomgången satte Calle Spaberg-Olsen Rögles straff medan hemmalaget inte lyckades överlista Calle Clang i Rögles mål. Därmed var segern Rögles.
– Starkt av William att hålla nerverna i styr och sätta straffen. Sen vill jag berömma Edvin Hansson lite extra, han har tränat bra under uppehållet och spelade med bra fart och energi. Vi hade lite folk med oss och alla fick slita hårt, säger Jonas.
J20 har nu två hemmamatcher till helgen, först Timrå på lördag kl 12 i Akademihallen och därefter Skellefteå på söndag kl 11:30 i Catena Arena.