1990-talet: Elitserie-drömmar och kvalrysare
Publicerad: 2022-07-31
1932 var året allt började. Det var då Rögle Bandyklubb officiellt bildades. Under hela 2022 kommer Rögle BK lyfta upp sin historia för att fira klubbens 90-årsjubileum. Vi gör det fram till den 18 december, datumet som den grönvita klubben grundades.

Fredagen den 3 april 1992 är för alltid ett historiskt datum i Rögle BK:s historia. I den femte och avgörande kvalmatchen mot Leksand sköt backen Håkan Persson 4-3-målet i sudden death – och Rögle gick upp i elitserien – 23 år efter att föreningen trillat ur högsta serien förra gången.

Men vi backar bandet lite. Redan säsongen innan var Rögle nära att ta steget upp i högsta serien. En knackig höst gjorde att Rögle missade att bli bland de två bästa i division 1 södra vid jul vilket innebar att man fick fortsätta i fortsättningsserien – en missräkning och under hösten sprack tränarduon Jari Lehtinen/Stefan Bergkvist där Jari fortsatte som huvudtränare.

Laget förlorade första matchen i omstarten efter jul- och nyårsuppehållet men tog sig samman och förlorade inte en match efter denna och vann serien och vann tre play off-rundor innan kvalserien väntade mot Team Boro, Frölunda och Mölndal. Rögle inledde lovande men två raka förluster mot Frölunda när serien vände grusade drömmarna om spel i högsta serien - den gången.

Men Rögle spände musklerna den våren och sjösatte en jättesatsning: Etablerade tränaren Christer Abrahamsson anställdes och ledde ett stjärntätt Rögle där profiler som Kari Eloranta, Kari Suoraniemi, Mats Lööv, Heinz Ehlers, Michael Hjälm, Peter Lundmark och Kenneth Johansson värvats. Det mixades väl med lokala profiler som bröderna Stefan och Roger Elvenes, Pelle Svensson samt framtida storspelare som Kenny och Jörgen Jönsson och Daniel Johansson (senare Glimmenvall). Laget infriade förväntningarna, man vann division 1 södra på hösten och allsvenskan efter nyår. Efter en dramatisk, välspelad finalserie mot ett stjärnspäckat Leksand kunde Rögle till sist fira avancemanget till högsta serien i hemmahallen tillsammans med överlyckliga supportrar sedan Håkan Persson smällt in det avgörande 4-3-målet i sudden death i den femte och avgörande matchen en fredagkväll i april.

{!A}

I fyra säsonger tillhörde Rögle den högsta serien, andra säsongen 1993-94 är en av klubbens mest framgångsrika lag någonsin. Laget låg trea vid juluppehållet efter en hysterisk höst där man bland annat besegrade Djurgården borta på Hovet med 10-1, Modo hemma med 10-2 och en minnesvärd 7-3-seger i derbyt hemma mot Malmö. Laget slutade till sist sexa och gick till föreningens första SM-slutspel. Där blev det dock respass, Malmö tog revansch och vann kvartsfinalserien med 3-0 i matcher.

Säsongen 93-94 gästspelade en tjeckisk forwardsartist vid namn Tomas Srsen – han gjorde 28 mål på 43 matcher och var en mycket säker straffläggare. Samma säsong vann Tre Kronor OS-guld i norska Lillehammer efter ett klassiskt finaldrama mot Kanada. I det svenska OS-laget fanns fyra aktuella eller före detta Rögleprofiler: Jonas Bergquist, bröderna Kenny och Jörgen Jönsson samt Roger Hansson!

Två säsonger senare åkte Rögle ur högsta serien efter ett tungt kvalspel där Rögle först mot alla odds var nära att klara kontraktet genom att undvika de två sista platserna i Elitserien i halvtid. Men AIK svarade för en raketspurt i de sista omgångarna och passerade Rögle och tränare Brent McEwens lag hämtade sig aldrig från den smällen.

I ett överambitiöst försök att snabbt komma tillbaka försökte Rögleledningen använda Bosman-domen till att få ihop ett slagkraftigt lag. Det slutade illa och klubben räddade sig kvar i näst högsta serien genom att slå Kristianstad i en avgörande kvalmatch våren 1997. Under hösten hade nästan alla nyförvärv lämnat och ersatts med egna juniorer och trotjänaren Stefan Bergkvist hade återinträtt som A-lagstränare. Skuldberget var enormt, Lennart Nordstrand återinträdde i klubbledningen och inledde ett enormt arbete med att göra Rögle skuldfritt – det tog fem år. Våren 2002 betalade Lennart Nordstrand av den sista miljonen på skuldberget. Ett enormt ekonomiskt arbete hade gjorts för att rädda klubben undan konkurs.

Trots minimala resurser under de kommande åren så tillhörde Rögle varje säsong de bästa lagen i ligan under Elitserien och nådde kvalspel till högsta serien väldigt ofta. Stefan Bergkvist var kvar som tränare till och med säsongen 98-99 och därefter kom och gick det tränare: Håkan Nygren, Lars-Fredrik Nyström, Roger Melin, Jan Votruba och Mats Waltin. Stefan Elvenes var tillbaka i moderklubben efter utflykten söderut och öste in mål i Rögledressen igen under de sista säsongerna av 90-talet, Peter Högardh, Kristoffer Starck, Jakob Johansson, Torgny Löwgren, Magnus Swärdh och hemvändarna Roger Hansson och Pelle Svensson var några av lagets profiler säsongerna runt millennieskiftet.

Sakta men säkert växte sig Rögle starkare som klubb igen.

Under 1990-talet kom också eran kallad: Rögle Griffins

Trenden med amerikanskt klingande namn och tuffa maskotar träffade på 90-talet Hockeysverige med samma kraft som den hos ett framrusande lokomotiv. Att haka på utvecklingen tycktes lika naturligt som att spelarna hade en klubba. Lika naturligt tycktes valet av maskot vara för Rögle. Rögle Griffins var födda.

I retrospekt kan man konstatera att Rögle var långt från enda klubb att uppdatera sin image. Under loppet av några år fylldes de svenska hockeyrinkarna av stora kattdjur, tuffa fåglar samt ett eller annat nötkreatur, och i detta veritabla zoo landade alltså även Rögle Griffins.

{!B}

Rögle BK