Sjödin jagar JVM-final: "Bara gå ut och njuta"
Publicerad: 2022-08-19
Sverige har chans att få spela om guldmedaljer i Edmonton. En semifinal-seger mot Finland krävs och Rögle-forwarden Linus Sjödin har inget emot att avgöra. – Det hade varit magiskt, säger Sjödin.

EDMONTON -- JVM i Rogers Place i centrala Edmonton är inne på sina sista dagar. Under fredagen spelas semifinalerna i turneringen och nu börjar allvaret för de fyra nationer som är kvar: Kanada, Tjeckien, Finland och Sverige.

– Det är väldigt kul att vara här just nu. Det är såklart något man växt upp med och drömt om. Man tänker att man bara ska gå ut och njuta och ta vara på chansen och se till att vi tar oss vidare till final, säger Sjödin.

Sverige slutade tvåa i sin grupp och stötte på ett tufft motstånd i sin kvartsifinal. Det blev svensk seger med 2-1 mot ett självförtroende-fyllt Lettland efter ett sent avgörande från Emil Andrae (HV71). Sverige växte in i den matchen, precis som Linus Sjödin gjort i turneringen om han själv får beskriva sin insats så här långt:

– Jag tycker att jag började lite knackigt. Jag var lite utanför laget, men sedan kom jag in och gjorde några bra matcher och sedan tycker jag det har rullat på. Vår kedja börjar få mer och mer förtroende så jag tycker att det känts bra de senaste matcherna.

Förtroende ja. Sjödin har fått en roll i förbundskapten Tomas Monténs tredje- eller fjärdekedja, men får också rejält med speltid i numerärt underläge. I kvartsfinalen mot Lettland spelade Sjödin i stort sett varannat byte under matchens sista tio minuter för att Sverige skulle hålla den 2-1-ledning som tog laget vidare till semin mot Finland.

– Det bygger självförtroende. Det lärde jag mig från förra säsongen också. När jag fick spela mer fick jag mer självförtronde. Sen hoppas jag att det kan lossna lite offensivt för vår kedja också. Det hade varit väldigt kul.

Ja, Linus Sjödin väntar fortfarande på sitt första mål i turneringen, men …

– Det hade passat bra om det kom nu mot Finland. Det hoppas jag.

{!A}

"MÅSTE STÄNGA NER DEM"

Sverige ställs alltså mot Finland, ett lag som slutade tvåa efter Kanada i sin grupp och slog ut Tyskland i sin kvartsfinal. Inför turneringen möttes Sverige och Finland i en träningsmatch, en match Finland vann med 2-1 efter förlängning. Men det är många dagar sedan.

– Det är ett lag som backar av lite när de inte får press på sig. Annars spelar de ett rakt och enkelt spel, tar pucken mot kassen och har en del skickliga spelare så det gäller att vi ser till att stänga ner dem och hålla oss till vår matchplan, säger Sjödin.

Sveriges match mot Finland börjar 02.00 svensk tid och sänds i Viasats kanaler.

Peter Ekholm