J20 inledde säsongen med derbyseger
Publicerad: 2019-08-14
Backahill Försäsongsturnering J20
Rögles J20-lag spelade sin första försäsongsmatch på onsdagskvällen. Och det blev seger direkt, 3-1 hemma mot Malmö i en match som ingår i Backahill Försäsongsturnering J20 där även Växjö och HV71 medverkar.

– Alltid kul att vinna. Vi har haft tre träningar tillsammans innan den här matchen och det blev som väntat en ganska hafsig match med många olika ansikten, säger Rögletränaren Jonas Elofsson.
De första träningarna har tonvikten legat på strukturen i egen zon och Jonas vill se sina spelare våga hålla i pucken och behålla den inom laget.
– Det är klart att det så här tidigt blir en del felpass och lite dåliga mottagningar, men det är så vi kommer att lära oss att komma rätt i bågarna och tajmingen, säger Jonas och fortsätter:
– Jag pushade på att hela tiden våga vårda pucken och inte ge bort den i onödan. Malmö åkte mycket skridsko i början av matchen men blev sen mer och mer passiva när dom inte kom åt pucken, berättar Jonas.

{!A}

Rögles mål gjordes av Sebastian Cederle, Calle Spaberg-Olsen och Kevin Engvall. Calle Clang, nyss hemkommen från spel med J18-landslaget i Hlinka-Gretzky Memorial (brons för Calle och Sverige) vaktade målet och tog 39 av 40 skott.
J20 spelar nästa match i Backahill Försäsongsturnering borta mot Växjö på fredag.
– Första matchen är inte lätt men jag tycker vi växer in i den och visar prov på att det finns mycket att bygga vidare på, sammanfattar Jonas.