Mathias tillbaka - blir ny J18-tränare
Publicerad: 2019-04-30
Junior/elit
Mathias Tjärnqvist är klar för en återkomst till Rögle BK. 40-årige Mathias kommer att bli ny J18-tränare och kommer att leda laget tillsammans med William Wallén. Därmed är tränarstaberna för båda juniorlagen satta då det sen tidigare är klart att Jonas Elofsson och Tyler Bilton fortsätter med J20.

– Det känns väldigt inspirerande att få komma tillbaka till Rögle och i en ny roll. Jag har ju lång erfarenhet men själva tränarrollen är ny. Jag har haft många bra tränare genom åren och plockat på mig både bra och lite mindre bra exempel. Det ska bli kul att få jobba med William som jag hört mycket gott om och jag tror vi kan bilda ett bra ledarteam, säger Mathias Tjärnqvist.
Mathias har en lång och imponerande karriär som spelare. Han debuterade i Rögles A-lag 17 år gammal redan säsongen 96/97 och var därefter bofast i A-laget. Förutom Rögle har han bland annat spelat i Djurgården (två SM-guld), Malmö, NHL (Phoenix och Dallas) och finska ligan. Han har även gjort närmare 70 landskamper och vunnit två VM-silver. De senaste åren har Mathias arbetat i Malmö som assisterande sportchef, assisterande tränare i A-laget samt varit instruktör på hockeygym.
– J18 är en intressant ålder för hockeyspelare där man ska ta ansvar. Jag vill ha ett lag som jobbar hårt för varandra. Jag kommer att ge mycket men kommer också kräva att få tillbaka, säger Mathias.

Daniel Glimmenvall, sportchef för juniorerna, är mycket nöjd med lösningen:
– Vi är jätteglada över att knyta till oss en person som Mathias med hans personlighet och erfarenhet som spelare. Hans noggrannhet och professionalism har genomsyrat hela hans karriär och tagit honom långt. Det saknas kanske lite erfarenhet som ledare men det är något vi kommer att jobba med tillsammans. Både Mathias och Williams resa och personlighet är precis vad som behövs för att lära våra unga killar vad som krävs för att lyckas, säger Daniel.
William Wallén har jobbat i Rögle som instruktör den gångna säsongen och då haft huvudansvaret för teknikträningar bland ungdomslagen samt på hockeygym.
– Vi vill sprida hans teknikkunskaper även bland de äldre. Vi vill även komma åt Williams ledaregenskaper. Mathias och William kommer att bli ett riktigt intressant tränarpar i J18, fortsätter Daniel.

På J20 fortsätter Jonas Elofsson och Tyler Bilton som tränare.
– Jonas och Tyler fortsätter en resa som de inledde förra säsongen. De är unga men har ändå tränarerfarenhet och har gjort ett bra jobb den här säsongen. De fungerar bra tillsammans och det ska bli spännande att följa dem framöver, säger Daniel.
U16 elit kommer att tränas av Linus Karlsson som hade ansvaret för laget även den gångna säsongen.
Samtliga tre lag gick till SM-slutspel den gångna säsongen.